onsdag 17 februari 2010

Tunneln


“Spring!”, orden ekade ut över gården. De sprang båda två, en kille och en tjej, med ett brinnande trevåningshus bakom sig. Helt plötsligt hördes en öronbedövande smäll och eld och rök sköt med en tryckvåg ut från källarfönstren. De kastades framåt, ned i trottoarens oktoberkalla asfalt och sköljdes över av eldflammor som ett ilsket hav sköljer över dolda bränningar.

Hans öron fylldes av ett pipande ljud, det var det enda han hörde. Världen snurrade för hans blick och allt var suddigt. Han kände händer omilt rycka i honom, slet i hans kläder och klämde på hans kropp men han kunde inte röra sig. Sakta började världen få skärpa, rotationerna blev mindre och konturerna tydligare men fortfarande hörde han bara ett tjut med en dundrande tystnad bakom. Suddiga figurer rörde sig över hans ögon, oskarpa läppar formade ord han inte hörde, händer viftade framför hans ansikte, han försökte få dem att förstå att han var medveten om deras existens. Det var svårt. Han tippades över på sidan, kände huvudet rulla ner mot den mörka asfalten som en trasdockas och kläderna spände plötsligt åt över benen och axlarna. Nånting fördes in under honom och plötsligt lyftes han upp från marken. Långt, långt borta, bortom den stora tystnaden bakom tjutet hörde han skuggan av röster. En minnesbild kom tillbaka, han hade sprungit. Skuggorna blev till riktiga röster, fortfarande en mil bort, men riktiga, han kunde nästan höra ord. Figurerna hade lysande gula jackor på sig, kanske var de ambulanspersonal. Ytterligare en minnesbild, Linn! Kroppen började jobba med honom, han ryckte till. “Var är hon?”, han hörde sin röst som om den vore en inspelning. Han tittade nästan panikslaget från sida till sida, från ansikte till ansikte. Pipet i öronen började avta, deras röster var närmre nu och han kunde urskilja deras ord. “Hon har åkt redan”. Åkt. Åkt var? Han kunde inte lugna ner sig, särskilt inte när han märkte att han var fastspänd. Han började ifrågasätta, rycka i bältena innan han kände sprutan och hans huvud berättade att det var lönlöst att kämpa.

Linn svävade i ett tomt mörker. Hon såg sig om, det var svart utan antydan till ljus någonstans. Hon såg inte till sin kropp heller, hon var osynlig. Eller så var det bara så mörkt att den inte syntes, men å andra sidan verkade hon inte ha några kroppsdelar att röra på heller.

“Vi måste in, det är akut!”, ambulansmannen lät långt ifrån lugn, det var inte varje dag en kvinna med hjärtstillestånd nekades tillträde till sjukhuset. “Hennes hjärta har inte slagit själv på minst fyra minuter, vi måste in!”.
Nåt sades i luren och han såg lite lugnare ut och vände sig till sin kollega, som lugnt och metodiskt utförde hjärtmassage på den unga kvinnan i den vita luvtröjan. “De tar emot oss vid akutingången, vi är där om en minut”.

Hon försökte få reson på mörkret, hitta poängen med det hela men det verkade bara vara en mörk dröm och om hon inte vaknade snart skulle hon nog tappa bort delar av sitt förstånd. Hon fnittrade till vid tanken, eller hon föreställde sig att hon fnittrade, mer än så kunde hon inte göra där hon hängde mellan två poler av ingenting.

Johan vaknade till igen, den här gången snurrade inte världen och öronen tjöt inte. Han kände en tryckande känsla i öronen, som om han varit på en alldeles för hög konsert utan öronproppar. Runt huvudet kände han en plastställning som hindrade alla former av rörelser och hans armar och ben var fortfarande nedspända. “Var är jag?”, frågade han luften ovanför sig med en röst som lät nyvaken. Ett mjukt ansikte med höga kindben och mörkbrunt hår dök upp i hans synfält. “Du är i en ambulans på väg till sjukhuset”, hennes röst matchade hennes ansikte, mjuk och rogivande; trygg. “Var är Linn?”.
“Hon åkte i en ambulans några minuter innan dig”, en rynka av oro letade sig in ovanför hennes bruna ögon. “Det var inte så bra med henne, va?”. Johans tjocka röst var uppgiven, han hade en känsla av att Linn inte mådde riktigt bra. Ett ögonblick rådbråkade ambulanskvinnan med sig själv, han såg det bakom hennes ögon. “Nej, hennes hjärta stod still när vi anlände, hoppas verkligen att vi inte kom för sent bara”.

Mörkret skiftade, hon såg en prick av ljus. Än så länge så svag att den bara var en ljusare nyans av svart men hon såg den ändå. Och den blev starkare, som om hon åkte i en lång tunnel och närmade sig utgången. Hon vände sig mot den. Sakta, sakta växte den, lite, lite ljusnade den. Plötsligt kände hon sin astralkropp skälva, som om hela luften - eller vad det nu var - runt henne dallrade och ljuspunkten växte till en boll. Ännu en gång skalv det till. Ännu en gång växte ljusbollen. Den upptog mer än halva hennes synfält, en perfekt cirkel av ljus med en krona av halvljus runt sig. Det var som att stirra i solen, fast mycket mer sterilt och utan den brännande känslan. Hon kunde se vibrationen stråla ut från ljuset långt innan den träffade henne och med ett ryck bröt hon ljusets yta och drog ett våldsamt andetag. Ljud växte fram inom henne som om någon hade sänkt volymen och nu höjde den igen. Hela kroppen var spänd, som i en båge, där apex var hennes bröst och de två kalla metallplattorna som trycktes däremot. De drogs bort från henne och hon kollapsade i sjukhussängen. “Det slår själv”, hördes från hennes ena sida. “Hon andas själv”, hördes strax bakom hennes huvud. Hon kände sin kropp, den fanns och hon kunde styra den igen.

10 kommentarer:

  1. Jättespännande läsning, riktigt bra! Känns realistisk. Bra av dig att hinna med en sådan lång och detaljerad berättelse mitt i studerandet :-)!

    SvaraRadera
  2. Bra! Detaljerat och med mening hela tiden. Kaoset och vilsenheten framgår. Ett stavfel som jag ser, men det är väl förlåtligt med tanke på din situation, "själva" ska nog vara "skälva", sista stycket fjärde raden. Tittar in igen.

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkligen du somnade gott efter denna, det var du värd. Mycket bra text, den som tagit tag mest av de (andra bra) texter jag läst av dig.
    Undertecknad har en tendens att hitta ngt att kommentera på (säkert till vissas irritation :-) och här skulle det isf vara formuleringen "alldeles för hög konsert" - men det kan vara bara i mitt huvud som konserten har intagit droger - och av ngn knäpp anledning hakade jag upp mig på att... hon visste termen för vad hon "var" just nu där i tunneln: att det var just hennes 'astralkropp' som skälvde. Fast jag har ingen aaning om hur jag skulle löst det själv.
    Som sagt - väldigt bra text, känns genomarbetad när jag läser.
    Älskar bl.a. "tjut med dundrande tystnad bakom". (skriver mkt för jag gillade texten mkt :-)

    SvaraRadera
  4. Å, nu såg jag att du flaggat för att det är önskat med kommentarer på språkbruk och handling. Skönt. Då känner jag mig inte så förbaskat stor i truten för att jag yttrat mig. (Fast det är jag väl ändå ;-)

    SvaraRadera
  5. Många fina bilder och konsekventa perspektiv men jag hakar upp mig på mycket. Ett exempel: "Det är inte varje dag som..." får det att låta så trovärdigt, sen löses trovärdigheten upp av att ambulansmannen informerar sin kollega om hur långt det är till sjukhuset. Annars är det mest språkliga smågrejer. Jag önskar att du någon gång skrev kortare. Du har ju ambitionen att måla med språket och det kanske vore lättare att få till om du inte skrev så långt.

    SvaraRadera
  6. Bra! (trött & febrig, så jag kommer inte på ngn klok kommentar, vill bara att du vet att jag har läst) :)

    SvaraRadera
  7. (såg din kommentar till Drumalex och tyckte du skrev en sån underbar fras/beskrivning: "ser minnesbilder som inte är mina." Vacker komplimang.
    Ps. jag är otroligt otränad och novis skrivare, men tycker det är så ruggigt kul. Är just nu i ett stadie av att skriva, lyssna på ev. kommentarer och reflektioner, och sedan gå tillbaka och se "ok, vad var det jag gjorde? vad var det de andra såg? vad valde jag för teknik..(dvs väljer just nu inte medvetetet utan 'släpper bara på')" Spännande väg till att bli mer medveten och till att hitta sitt eget skrivande och sina egna vägar att finna bilder. Uppskattar t.ex. din reflektion ang. "bildspråks-vägen")

    SvaraRadera
  8. Sv: Nej, jag har inte varit med om tunnelupplevelsen! Den bara kom.

    Jag menade kortare texter, så att du hinner redigera. När det gäller meningarnas längd finns inget att klaga på!

    Dock vill jag påpeka att alla förstås använder skrivpuff som de själva vill. Om du behöver släppa fram flödet nu, så är det självklart det du ska göra och inte lyssna på en grinig kärring.

    SvaraRadera
  9. Aha, Marmoria, jag trodde du menade kortare meningar. Jag tycker texten behöver utvecklas och bli längre...eller mera...
    En myckte spännande text, jag tror att man kan få in mera känsla om Johan skriver i jag-form. hur man då ska få in Linns upplevelse blir knepigare, men med förlängd text skulle det gå.
    Mycket potential... bra skrivet... kunde bli ännu bättre med jag-känsla.... grund för en bok kanske?

    SvaraRadera